Kirjoittajat:
TÄHÄN HARRIN KUVA KTM Harri Haavikko kehittää viestiaselajin toimintatapoja Maavoimien Esikunnassa
Ev (evp) Juha Mattila toimii konsulttina yksityisellä sektorilla
Ohjelmoitavaan elektroniikkaan perustuvan taistelujärjestelmän suorituskyvyn kehittäminen ja ylläpito
Ohjelmoitavaan
elektroniikkaan perustuvan taistelujärjestelmän kokonaissuorituskyvyn
kehittäminen
Taisteluosaston taisteluvälineet, ajoneuvot, sotilaat, materiaali,
tukivälineet, tieto, johtajat ja suunnitelmat muodostavat yhteentoimivan
taistelujärjestelmän, jonka komentajan tahto, johtajien esimerkki ja
johtamisjärjestelmän tarjoamat tiedot pitävät tavoitteellisessa toiminnassa.
Taistelujärjestelmän lyhyt historia
1200 -luvun mongoliarmeijassa ratsukko muodosti yksittäisen
asejärjestelmän, jossa hevonen tarjosi vastustajaa paremman liikkuvuuden,
komponentti jousi pidemmän ulottuvuuden tulelle ja ihminen sensorin sekä kyvyn
toimia osana suurempaa kokonaisuutta1.
Eri komponentit hioutuivat yhteen ratsukon elinaikana kasvattaen
taistelukestävyyttä. Näistä ratsukoista sekä kiinalaisesta piiritystekniikasta
Chingis Khan harjoitutti taktisella tasolla ylivoimaisen taistelujärjestelmän
sen ajan muihin asevoimiin verrattuna.2
Teollisen yhteiskunnan taistelujärjestelmien 1.sukupolvessa ryhmä muodosti aseen kanssa järjestelmän, kuten raskas konekivääriryhmä I MS:ssa. Järjestelmän osana ihmiset ja eläimet hoitivat aseen kuljettamisen, maalien tähystämisen, tähtäämisen, laukaisemisen sekä täydensivät vyölaukut. Aseet valmistettiin teollisesti massatuotantona ja ihmiset koulutettiin motorisella tasolla käyttämään aseita ryhmänä.3
2.sukupolvessa ase liitettiin lavettiin, jossa voitiin tehostaa toimintaa kuten liikettä, patruunatäydennystä tai tähtäystä koneistamalla manuaalisia tehtäviä. II MS:n panssarivaunu ja sen miehistö muodostivat lavettikeskeisen järjestelmän, jossa ihminen hoiti edelleen tärkeimmät asiat. Teknisen järjestelmän ja vaunuhenkilöstön yhdistäminen taistelujärjestelmäksi edellytti enemmän aikaa ja kenttäharjoituksia. Panssarivaunun toimitti yksi tehdas, mutta standardoinnin kehittyessä alihankkijat kykenivät valmistamaan vaunun alijärjestelmiä tai osia.
Järjestelmälavetit liitettiin 3.sukupolvessa toisiinsa ihmisten ja viestijärjestelmien avulla, jolloin lavettijärjestelmät saivat tietoa toistensa tekemisistä. 1930-luvulla saksalaiset Guderianin vision mukaisesti yhdistivät panssarivaunut toisiinsa radioilla, jolloin he muodostivat laveteista suurempia järjestelmäkokonaisuuksia (yhtymiä ja panssariarmeijoita).4 Järjestelmien käyttö suunniteltiin operatiivisella tasolla ja tehtävät käskettiin taktisen tason pataljoonille sekä taisteluteknisen tason vaunuille. Panssarivaunukomppaniasta muodostui järjestelmä, jossa vaunut muodostivat vaikuttavan osan järjestelmää ja muilla aselajijärjestelmillä sekä ilmavoimilla tuettiin vaikuttavan osan toimintaa. Koska ihmiset toimivat eri lavettien ja alijärjestelmien välissä panssarivaunukomppania kyettiin valmistamaan alijärjestelmittäin ja järjestelmä koottiin vasta komppanian koulutuksessa.
4.sukupolven taistelujärjestelmissä aselavettiin liitettiin myös sensoreita, jotka kytkettiin ammunnanhallintaan ja sitä kautta aseen toimintaan. Esimerkkinä voidaan käyttää ilmatorjuntajärjestelmää, jossa ihminen on mukana valvonta- ja ammuntaprosesseissa, mutta muut osat on automatisoitu. Suuret aseteollisuusyritykset tai konsortiot kykenevät toimittamaan monimutkaisia integroituja asejärjestelmiä, jotka ovat pääosin automatisoituja. Järjestelmissä tarvitaan vähemmän ihmisiä, mutta heidät on koulutettava teknisesti korkeammalle tasolle. Tässä yhteydessä on tuotu esille järjestelmien kallistuminen sekä kyseenalaistettu asevelvollisuusarmeijan kyky ylläpitää järjestelmän edellyttämä osaaminen.
5.sukupolven taistelujärjestelmässä usean eri valmistajan aselavetit, sensorijärjestelmät, huolto- ja tukijärjestelmät sekä sotilaat, ajoneuvot, johtajat ja heidän suunnitelmansa liitetään toisiinsa siten, että järjestelmä toimii nopeammin ja joustavammin. Kokonaisjärjestelmässä millä tahansa lavetilla oleva sensori voi antaa maalinosoituksen potentiaalisimmassa tuliasemassa olevalle aselavetille niin suorassa kuin epäsuorassa tulessa. Kaikki sensorit osaavat kertoa muille järjestelmän osille havaitsemastaan maalista eikä vain oman lavettinsa ammunnanhallinnalle. Koneet ja ihmiset keskustelevat keskenään täydentäen informaatiota ymmärrykseksi ja käyttäen sitä edun saamiseksi vastustajasta.6
Tällaisen taistelujärjestelmän rakentamiselle ja ylläpidolle on kaksi päävaihtoehtoa:
1. yksi
valmistaja rakentaa sensorit, johtamisjärjestelmän ja ammunnanhallinnan
kaikkien asekomponenttien käyttöön. Esimerkkinä Israelin asevoimien (IDF)
modernisointiohjelma ZAYAD ja sen päätoimittaja Elbit.7
2. Johtamisjärjestelmä
rakennetaan ymmärtämään kaikkien valmistajien kieltä ja kaikki alijärjestelmät
integroidaan johtamisjärjestelmään, joka auttaa automatisoimaan järjestelmän
toimintoja. Esimerkkinä LINK-16/MIDS ja USA:n asevoimien eri ilmakomponentit
tai suomalainen Sanomalaite ja prikaati M05.
Miten Suomi voi
rakentaa strategisen edun suurten massojen ja kalliin teknologian keskellä?
Postmoderni yhteiskunta edellyttää asevoimiensa taistelujärjestelmältä aiempia
sukupolvia enemmän suorituskykyä, monitoimisuutta ja kustannustehokkuutta läpi
koko elinkaaren. Suomessa rakenteilla olevaa 5. sukupolven taistelujärjestelmän
suorituskykyä ei voi ostaa kerralla sotatarvikekaupasta, sitä ei voi rakentaa
kerralla kuntoon eikä se ole pelkästään materiaalia. Järjestelmällä on oltava
kyky oppia nopeasti operaatiotilassa, kyky uusiutua strategisesti elinkaarensa
aikana, asevelvollisuusarmeijan opittavissa, ylläpidettävissä normaalioloissa
ja käytettävissä sekä operaatioissa, koulutuksessa, virka-avussa että
kansainvälisissä operaatioissa. Järjestelmä käyttää olemassa olevia
komponentteja (aseita, sensoreita, tietoja, osaamista), ottaa käyttöön uusia
sotilas-, viranomais- että siviilikomponentteja, sopeutuu olemassa oleviin ja
uusiin alijärjestelmiin ja on taisteluteknisellä tasolla koulutettavissa
asevelvollisille.
Maapuolustuksen uudistamisen ytimessä olevan taisteluosaston ase-, sensori, johtamis-, kuljetus- ja huoltojärjestelmän teknisten osien on kyettävä vaihtamaan tietoja toistensa kanssa ilman ihmisen hidastavaa tulkkausta. Toisaalta dynaamisella taistelukentällä järjestelmän ihmisten sekä laitteiden on kyettävä oppimaan kokemuksista ja käyttämään näitä kokemuksia nopeasti koko järjestelmässä sopeutuakseen olosuhteisiin ja saavuttaakseen edun vastustajaan nähden. Taistelujärjestelmä on liitettävä tukijärjestelmiin sähköisesti tietovoiden eheyden ja käytettävyyden ylläpitämiseksi. Taistelujärjestelmän osien on tavoitettava sellaisia tukitoimintoja, jotka sijaitsevat järjestelmän ulkopuolella ja toisaalta taistelujärjestelmän on ymmärrettävä tukijärjestelmistä tulevaa tietoa. Tällaisen verkostojärjestelmän tiedonhallinnan tavoitteena on tuottaa jokaiseen ketjun tuottaja-asiakas rajapintaan läpinäkyvyyttä ja taistelijalle ymmärryksen ylivoima vastustajaan nähden.8
Taistelujärjestelmää ei voida jäädyttää edellisten taistelujärjestelmien tapaan. Uudistettu taistelujärjestelmä on kiinteästi osa tukiverkoston järjestelmiä, joiden muutoksia ja kehitystä ei voida Maavoimien toimenpitein ohjata. Toimivan järjestelmän ylläpitämiseksi ja tavoiteltavien suorituskykyjen saavuttamiseksi on muututtava ulkoisen maailman mukana. Taistelujärjestelmää tulee kehittää koko elinjaksonsa ajan, jolloin sen sisäisen integraation on perustuttava ihmisen lisäksi tiedonvaihtoon ja ohjelmoitaviin toimintoihin. Taistelujärjestelmän suorituskykyjen kehittäminen ja ylläpitäminen limittyvät matriisissa toisiinsa kaikissa järjestelmäarkkitehtuurin osa-alueissa: doktriini, organisaatio ja toimintamallit, harjoittelu, materiaali, henkilöstö, johtaminen ja koulutus, tilat, informaatio ja yhteentoiminta (DOTMLPFII).9
Maavoimien uudistettuun taisteluun liittyen taisteluosaston
taistelujärjestelmän suorituskyvyn kehittäminen toteutetaan pienillä
muutoksilla. Taistelujärjestelmästä rakennetaan kolme kehityksessä ja
ylläpidossa tarvittavaa kokonaisuutta:
- Kentällä ja koulutuskäytössä oleva tuotantoversio.
- Kenttätesteissä käytettävä prototyyppiversio, jota käytetään pilottijoukossa ja koordinoidaan kaikki DOTMLPFII -alueiden muutokset.
- Järjestelmätesteissä ja ylläpidossa käytettävä referenssiversio, jota ylläpitävät Materiaalilaitos, kehitys- ja kunnossapito toimittajat sekä aselajikoulut.
Näiden koordinoidusti ylläpidettävien ja hallittavien ympäristöjen
lisäksi on useita eri kehitysvaiheissa olevia versioita toimittajilla ja
laboratorioissa. Näiden hajanaisten versioiden ja ympäristöjen tarkoitus on
palvella yksittäisten suorituskykytekijöiden kehittämistä. Kokonaisuus
hallitaan kuitenkin ylläpidollisesti sekä kokonaiskehityksen kannalta
listattujen kolmen ympäristön hallinnalla ja ylläpidolla. Näistä kolmesta
referenssiympäristö on ainoa tie viedä muutoksia tuotanto- sekä kentällä
käytettävään protoversioon. Eri kokonaisuuksia tarvitaan, jotta suorituskykyä
voidaan muuttaa hallitusti vertikaalinen yhteensopivuus säilyttäen.
Säilyttäminen edellyttää myös hallitta koordinaatiota, josta vastaavat
Maavoimien ylläpidon toimijat MAAVOJK ja joukko-osastojen OJR:t.
Strateginen etu saavutetaan toimintaprosessien hallinnalla. Prosessien
hallinta mahdollistaa ulkoisen maailman muutoksista ja sisäisestä kehityksestä
aiheutuvien riskien ennakoimisen. Ennakoiminen onnistuu ottamalla pieniä kehitysaskeleita, mutta tihentämällä päivitystahtia, jolloin Maavoimien ulkopuolelta tuleviin muutostekijöihin voidaan sopeutua nopeammin mutta harkitummin. Kehityksen notkeus ja ylläpidon tiheys luovat perustan ylivertaiselle operatiiviselle kyvykkyydelle. Ohjelmoitavuuteen pohjautuva suorituskyky kykenee oppimaan lähes samassa tahdissa kuin ihminenkin, joten rauhanaikainen kokemusten soveltaminen voi jatkua myös poikkeusoloissa. Kustannustehokkuus perustuu
kustannusten hyväksymiseen siellä missä emme niitä voi hallita ja panostamalla
sinne missä hallinta on mahdollista. Teollisen maailman teknologista kehitystä
emme voi hallita, mutta sen muutoksia voidaan. Laitteet ja ohjelmistolisenssit edelleen maksavat markkinahinnan, mutta yhteensopivuudesta ja saman tiedon käyttämisestä kaikkien tukena ei tarvitse maksaa liikaa. Maavoimien mittakaavassa yhteensopivuuden suunnittelu osaksi
taistelujärjestelmää sen sijaan, että yksittäinen suorituskyky tehdään
omavaraiseksi, tuottaa kustannussäästöjä ainakin immateriaalin osalta. Puolustusvoimauudistus edellyttää muutosta postmoderniin
teollisuusaikakauteen, jossa erikoistuminen ja kumppanuus tuottavat sekä ylivertaisen osaamisen että taloudellisen panos-tuotos -suhteen. Muutos edellyttää henkilöstön osaamisen kehittämistä, prosessien tarkistamista sekä yhteistyötä verkostossa.
Miten
spiraalikehityksen periaatetta on sovellettu tähän asti?
Uudistettavan
maapuolustuksen ytimessä taisteluosaston taistelujärjestelmää
kehitetään pienin askelin varmistaen koordinoidut muutokset
tarvittavilla DOTMLPFII -alueilla, jotta suorituskyky on
ylläpidettävissä, koulutettavissa ja muutettavissa myös
tulevaisuudessa. Seuraavassa on esimerkki siitä, miten
taisteluosaston taistelujärjestelmän osana olevaa
johtamisjärjestelmän suorituskykyä on rakennettu
spiraalikehityksen askelin:
Vuonna 2008
- (DOTPMLFII) määritettiin johtamisjärjestelmän kehitysversiot (M05 terästäminen, M12 kokonaisuus, M18 kehitys), joilla suunniteltiin toteutettavan taistelun uudistamisen ja johtamisen edellyttämät koordinoidut DOTPMLFII -askelet
M05 terästys
- (MI) terästettiin M05 järjestelmään niin että yksittäinen prikaati liitettiin osaksi suurempaa kokonaisuutta ulottamalla sanomaverkko aluetasolle
M12
- (D) suunniteltiin, miten olemassa oleva teknistä järjestelmää voidaan muuttaa, jotta saadaan toiminnan kehitys liikkeelle kansainvälisissä operaatioissa, viranomaisten tukitehtävissä sekä taistelutekniikassa.
M18
- (II) tiedonvaihtorakenteiden ja semanttisten rakenteiden vertailulla haettiin tulevaisuuden mahdollisuuksia
- (II) haettiin siviiliteknologiasta perusteita siihen, miten sotilaallista sanomavälitystä voidaan kehittää
Vuonna 2009
M05 terästys
- (OTP) käynnistettiin hallinta- ja ylläpitojärjestelmän toiminta virtuaaliorganisaationa, jotta prosessit hioutuisivat ja henkilöstö oppisi toiminnan.
- (IP) Laajennettiin sovellusverkostoa, jotta voidaan vaihtaa tietoa eri instanssien välillä sekä tietoturvallisuus- ja ylläpitotoiminta saadaan kehittymään.
- (OTLI) Käynnistettiin johtamisjärjestelmien harjoittelu ja sovellusten käyttö osana maavoimakokonaisuutta, jotta prosessit kehittyisivät, tiedonkäsittelykulttuuri muuttuisi ja ihmiset joutuisivat käytännössä ratkaisemaan yhteentoimivuusongelmia.
M12
- (M + innovaatio) testattiin kenttäviestijärjestelmän päällä erilaisia tiedonvälitystapoja ja kentällä järjestelmästä löydettiin aiemmin huomaamattomia ominaisuuksia, joita päätettiin käyttää tulevaisuudessa hyväksi
M18
- (ML) tilattiin ensimmäiset prototyypit tai eksperimentaatiot, jotta nähtäisiin mitä teknologia mahdollistaa ja miten järjestelmiä voidaan rakentaa.
Vuonna 2010
M05 terästys
- (MLII) laajentamalla sanomaverkko koko maavoimia kattavaksi ja liittämällä se merivoimien vastaavaan mahdollistettiin sanomavälitys läpi koko verkoston ja luotiin sähköisen yhteistoiminnan kehittämisen perusta
M12
- (ML) lisäämällä kenttäviestijärjestelmään (YVI2) reititinverkkopalvelu käynnistettiin henkilökunnan osaamisen kehittäminen ja luotiin mahdollisuus oppia IP-verkon käyttäytymisestä kentällä
- (OLI) maavoimien johtamisen ohjeella ulotettiin johtamisprosessit eri johtamistasojen yli ja laajennettiin ymmärrystä johtamisprosessien kirjosta.
- (TMLII) testattiin ensimmäisiä versioita taistelujohtojärjestelmästä ulkomailla, viranomaisyhteistoiminnassa ja taistelukoulutuksessa.
M18
- (MLII) julkaistiin ensimmäinen maataistelun käsitemalli, jotta sovellustoimittajat ja muut järjestelmäprojektit saisivat tietoa uudesta yhteentoimivuuden ja keinoälyn perustasta.
- (M+innovaatio)Testaamalla M18 osien prototyyppejä ja eksperimentaatioita laboratorio ja kenttäolosuhteissa saatiin palautetta varsinaisten järjestelmien tilaamiselle.
Vuonna 2011
M05 terästys
- (resurssit seuraaviin askeliin) lopetettiin M05 terästäminen ja aloitettiin johtamisjärjestelmän asteittainen päivitys M12 versioon.
- (OL) M05 järjestelmällä koulittiin harjoituksissa ohjelmoitavan elektroniikan ylläpitohenkilöstöä uusiin prosesseihin ja ongelmien ratkaisuun.
M12
- (D) koostettiin ensimmäinen versio uudistetun taistelun konseptista, jotta ajattelun muutos saataisiin käyntiin ja henkilöstö mukaan muutokseen
- (DTL) aloitettiin henkilökunnan taktinen koulutus uudella konseptilla, jotta saataisiin palautetta myös karttaharjoituksista ja sotapeleistä.
- (OMLF) Otettiin käyttöön useita M12 järjestelmän osia ulkomaanoperaatioissa, viranomaisyhteistoiminnassa sekä taistelukoulutuksessa, jotta saatiin palautetta tekniikkaan, koulutukseen sekä tukijärjestelmään.
M18
- (TML) testattiin M18 osia kenttätesteissä henkilökunnan käytössä, jotta saataisiin palautetta valintojen taistelukelpoisuudesta ja koulutettavuudesta.
Vuonna 2012
M12
- (DL) Koostettiin M12 teknisen järjestelmän kokonaiskuvauksen 1.versio, joka tukee henkilökunnan teknistä koulutusta sekä uudistetun taistelun viestitaktiikan koulutusta.
- (T) aloitettiin varusmieskoulutus käyttäen M12 kokonaisjärjestelmää
- (FL) aloitettiin uudistetun taistelun edellyttämien koulutusedellytysten rakentaminen
- (MOLI) toteutettiin epäsuoran tulen kenttätestit M12 taistelujohtojärjestelmällä, jotta integraatio syvenisi ja koulutusedellytykset saavutettaisiin.
- (OPF) Perustettiin ohjelmoitavan elektroniikan ylläpitoon ja tukee keskittyvät organisaatiot ITIL-prosessien mukaisesti joukko-osastoihin, maavoimiin ja materiaalilaitoksen johtamaan toimittajaverkostoon, jotta lisääntyvä M12 elektroniikka olisi riittävän käytettävää koulutuksessa ja operaatioissa.
M18
- (OTL) laadittiin suunnitelma joukkotuotannon toteuttamiseksi alkaen M12 järjestelmällä ja myöhemmin jatkaen M18 järjestelmällä
- (LI) järjestettiin ensimmäinen M18 järjestelmän tekninen kokonaistesti, jossa tarkistettiin teknisten osien yhteensopivuus ja palveluiden toimivuus. Saatiin palautetta osajärjestelmien muuttamiseksi kenttätesteihin mennessä.
Vuonna 2013
M05 terästys
- (T) lopetetaan M05 joukkotuotanto I/13 ja siirretään suorituskyky ylläpidettäväksi varastossa ja reservissä.
M12
- (DOTMLPFII) laajennetaan uudistetun taistelun koulutusta käyttäen M12 järjestelmää, jotta saadaan kokonaispalautetta ja voidaan korjata asiat M18 prototyyppiin.
M18
- (DOTMLPFII) aloitetaan M18 kokonaisjärjestelmän kenttätestit prototyypillä yhdessä joukko-osastossa, jotta saadaan korjaava palaute varsinaiselle toimitussarjalle 2014 – 2016 sekä kentän innovaatiot muille suorituskyvyn osa-alueille.
Taistelujärjestelmän kokonaiskehittämisessä on tärkeää edetä pienin
askelin kenttäkokemusten kautta, jotta kaikilla järjestelmän osa-alueilla
(DOTMLPFII ja näiden ylläpidossa) päästään samaan suuntaan. Muutoksen edellytys
on henkilöstön osaamisen kehittäminen, organisaation toimintatapojen muutoksen
jalkauttaminen sekä uuden suorituskyvyn käytettävyyden takaaminen ylläpito- ja
tukirakenteella. Seuraavassa tarkastellaan syvemmin ohjelmoitavan elektroniikan
ylläpito- ja tukijärjestelmän toimintaa ja rakentamista.
Joustava suorituskykyjen elinkaarenhallinta Puolustusvoimissa
Miksi ylläpidosta tarvitsee puhua erikseen ohjelmoitavien suorituskykyjen kohdalla?
Kun ei tunneta organisaatiota, voidaan vain avata näkökulmia
prosessikonsultoinnilla (Schein E. 1969 Process Consulting). Yhtälailla
Uudistettu taistelu ja sen mukanaan tuomat DOTMLPFII:n näkökulmat ovat laajalti
jäsentyneet arvioiden ja olettamuksien varaan. Vision kuvaaminen ja hankkeiden
käynnistäminen M05, M12 M18 osalta ei tarkoita lopullisuutta. Näiden vaiheiden
kautta tarkennetaan ja opitaan. Ennalta valmiiksi määritetty tavoitetila tekisi
muutoksesta staattista suorittamista, jolloin ei tarkasteltaisi vaiheittain
muutosten vaikutuksia. Visio antaa kuvan toiminnallisesta tavoitteesta, mutta
työn toteuttavien ihmisten huolehdittava toteutusten tekninen,
palvelualullinen, koulutuksellinen, inhimillinen haluttavuus jne.
käytätettävyys ja yhteensopivuus ylitse toimialarajojen.
Ohjelmoitavan elektroniikan suorituskykyjen tukiorganisaatioiden ja
järjestelmien näkökulmasta kehitys ja ylläpito ilmenevät samana ilmiönä.
Ylläpidon prosessit ja toimenpiteet on määritetty vakiomuotoisiksi ja ne
tukevat niin kehityksen kuin tuotannon tarpeita. Kehityksen ja ylläpidon
välinen ero ohjelmoitavan elektroniikan kohdalla on haastavaa havaita, ja on
puhtaudessaan byrokraattisen hallinnon tuotetta. Konkreettisimmillaan
kahtiajako näkyy, kun kehityksestä ovat vastanneet hankkeet ja ylläpidosta
huollon toimijat tukenaan strategiset kumppanit. Heikoimmillaan näiden kahden
toimijan intressit eivät ole kohdanneet ja kehityksen tuotteet ovat olleet
kauhu ylläpidolle ja tuotannolle.
Vanhat organisaation käytännöt ohjaavat kehityshankkeet toimimaan
vesiputousmallilla tai sen tapaisesti ja tuottamaan haasteellisesti
ylläpidettäviä suorituskykyjä eli kentän kauhua. Toimintatapa on ollut
kehityshankkeen näkökulmasta usein helppo tapa päästä kapeisiin
vaatimusmäärittelyihin. Haasteena on ollut irrallisuus tuotannosta. Hankkeiden
tuotteita on otettu tuotantokäyttöön ja ylläpitoon kentällä ilman hankkeiden
tai projektien varsinaista panosta ylläpidon suunnitteluun. Perinteisesti
ylläpidon osaaminen on perustunut varaosien ja huoltotarpeiston hankkimiseen
hankittujen suorituskykyjen koko elinkaaren ajalle.
Ohjelmoitavaa elektroniikka ei voida hankkia hyllyyn tai sinne
passiivisesti varastoida. Ohjelmoitavien suorituskykyjen ylläpidossa parasta
ennen päiväys kestää raudassa parhaimmillaankin kolmesta viiteen vuotta ja
ohjelmistoissa päivistä kuukausiin. Ollaan tekemisissä tuoretuotteen kanssa.
Ohjelmoitavan elektroniikan tuoretuotteista tärkeimmät ylläpidettävät osat
elinkaaren näkökulmasta ovat ohjelmistot. Ohjelmistot edustavat syvimpiä
kerroksia ohjelmoitavista suorituskyvyistä. Seurauksena on se, että muutokset näissä
kerroksissa aiheuttaa kerrannaisvaikutuksia alemman tason kerroksiin. Lisäksi
muutokset syvemmissä kerroksissa ovat ammattitaitoa ja aikaa enemmän vaativia.
Lopputuloksena on, että muutokset ohjelmistokerroksissa nostaa ylläpidon
kustannukset liian suuriksi osaamisen ja eskaloituvien työtaakkojen vuoksi.
Vaikeasti ylläpidettävät ja kalliit järjestelyt vaarantavat suorituskykyämme.
Yhteenvetona on, että elinkaarihallinnassa ohjelmistoja huolletaan ja tuetaan
tekemällä muutokset pääsääntöisesti ympärillä olevissa pinnallisemmissa
kerroksissa suorituskykyjen elinkaarten aikana – toisin kuin perinteisesti on
suorituskykyjen kanssa totuttu tekemään.
Rynnäkkökivääri edustaa perinteisen materiaalisen
suorituskyvyn syvintä kerrosta. Sen elinkaari on 25–30 vuotta, jonka aikana
patruunat ja lippaat pysyvät vakioina. Tarpeistoa hankitaan käytön ja huollon
tarpeen mukaan, mutta merkittäviä muutoksia itse aseeseen ei tule. Muutokset
tehdään suorituskykyyn sen omista lähtökohdista ja suorituskyvystä vastaavan
halusta.
Ohjelmoitavan elektroniikan kohdalla suorituskyvystä
esimerkkituotteena voidaan käyttää TSTJJ –päätelaitetta. Päätelaite
oheistarpeistoineen edustaa johtamisjärjestelmän pinnallisinta kerrosta ja
siihen asennettavat ohjelmistot edustavat syvempiä kerroksia. Päätelaitteen
elinkaari on noin 5 vuotta ja ohjelmiston ja samalla suorituskyvyn 25-30
vuotta. Kumpaakaan elementtiä ei voida varastoida pitkäksi aikaa säilyttäen
suorituskyky. Huolto perustuu ylläpitoon, joka on minimitasolla kerran kahdessa
viikossa tapahtuvaa ohjelmistojen päivittämistä ja toisessa ääripäässä kerran
puolessa vuodessa tapahtuvaa uusia suorituskykyjä asentamista. Käytännössä
ohjelmoitavat suorituskyvyt uusiutuvat ja muuttuvat kaksi kertaa vuodessa.
Rynnäkkökiväärin kohdalla tämä tarkoittaisi sitä, että patruuna ei sovi
lippaaseen tai pesään. Muutoksia ei voi jättää tekemättä ja niiden lähteet ovat
organisaatiomme ulkopuolella. Ajan tasalla oleva ylläpito on tapa hallita
muutokset ympäröivästä yhteiskunnasta ja sisäisestä kehityksestä.
Vertauskuvallisesti voidaan nähdä, että TSTJJ –päätelaitteita ostetaan kuten
patruunoita ja ohjelmistoja ostetaan kuten rynnäkkökivääreitä.
Ohjelmoitavan elektroniikan kehityksen ja ylläpidon kenttää ei voida
hallita organisaatiomme sisällä. Ylläpidon ja kehityksen onnistumisen
edellytyksenä on, että ymmärretään ne asiat joihin voidaan vaikutta ja mihin
ei? Ulkopuolelta tulevat toimivaltamme ulkopuolella olevat vaikutukset on
kyettävä hallitsemaan organisaatiomme ylläpito-organisaation (hankinnasta ylläpitäjiin
ja käyttäjiin) toimenpitein. Kehityksessä on taas otettava suunnittelun
pohjaksi olemassa oleva ylläpitorakenne ja vaikutettava niihin suorituskykyjen
osatekijöihin joihin on mahdollisuus vaikuttaa. Nämä perustekijät muodostavat
pohjan kustannusten hallinnalle.
Ohjelmoitavien suorituskykyjen kustannukset muodostuvat kolmen tekijän
kautta. Ensimmäinen on ohjelmoitavan elektroniikan materiaaliset ja
immateriaaliset tarpeet. Toisena on ylläpitojärjestelmä eli
ylläpito-organisaatio, järjestelmät ja verkostotuki. Kolmas
kustannuskomponentti on aselajien suorituskykyjen yhteensovittamisesta syntyvät
kustannuserät. On olemassa myös neljäs kustannusten muodostusta lisäävä tekijä,
joka johtuu organisaation tavasta toimia. Neljäs ulottuvuus kustannuksiin on hankkeiden
tapa hankkia suorituskykyjä aselajikohtaisesti itsenäisesti ja ilman ylläpidon
resursointeja ja ylläpidon järjestelmien huomiointia. Nykytila ei kuitenkaan
saa ennustaa tulevaisuutta ja kustannusten muodostuksen tulisi tulevaisuudessa
muodostua lähinnä kahdesta ensimmäisestä tekijästä. Tällöin myös muuttujien
vähentyessä kyseisten materiaali- ja immateriaalihankintojen ja niiden ylläpito
kustannukset saadaan paremmin hallintaan, kun kokonaisjärjestelmien
yhteensopivuus ja hallittavuus on paremmalla tasolla.
Karkeana nyrkkisääntönä voidaan pitää, että hankkeen
hankkiessa ohjelmoitavia suorituskykyjä 100 yksiköllä, tulee ylläpitoon
elinkaaren ajalle eli 25 – 30 vuodelle varata noin 400 – 500 yksikköä.
TSTJJ -päätelaite tuottaa taistelijalle, joko joukkueenjohtaja
tai ryhmänjohtaja, kyvyn suunnitella, käskeä ja kommunikoida reaaliajassa ilman
fyysistä kanssakäymistä asioiden hoitamiseksi. Tämän suorituskyvyn elinkaari on
25-30 vuotta. Elinkaaren aikana päätelaite uusitaan 5 vuoden välein.
Alkuperäinen hankkeen hankinta ja lisäksi 4-5kertaa uudelleen hankinta
elinkaaren ylläpitämiseksi. Lisäksi kuluja syntyy vuosittain hoidettavista
lisenssimaksuista käytettyihin ohjelmistoihin liittyen. Lisenssien osuus on
noin 5-10 % päätelaitteen hankintahinnasta sen elinkaaren aikana. Lisäksi
Päätelaitteen käyttö ja ylläpito tuottaa ennalta tuntemattomasti akku, sähkö,
rikko, varastointi jne. kustannuksia. Arvion mukaan näihin on varauduttava noin
10-15 % lisäbudjetoinnilla. Kokonaisuutena hankkeen hankkima päätelaite
maksaessaan 100 yksikköä tulee tuottamaan elinkaaren aikana noin 500 - 600
yksikön kustannukset ilman inflaatiokorjausta. Kyseinen elinkaaren aikainen
kustannus on suunniteltava huollon ylläpitokehykseen vuotuisena menoeränä.
Menoerään liittyvät hankinnat on taas tulevan LOGL:n suoritettava vuosittain
ennalta määritetyn prosessin mukaisesti ilman erillistä toimeksiantoa.
Miten ohjelmoitavan elektroniikan ylläpito ja samalla kehittäminen järjestetään?
Maavoimissa ohjelmoitavan elektroniikan ylläpito ja huolto järjestetään vaihtolaiteperiaatteen
mukaisesti. Vaihtolaiteperiaate tarkoittaa fyysisten huoltotoimenpiteiden
suorittamista laitevaihdoilla. Vaihtolaiteperiaate ei koske immateriaalista eli
ohjelmallista ylläpitoa ja huoltoa. Immateriaalinen huoltotoiminta on Maavoimien
operatiivisen järjestelmäkeskuksen ja joukko-osastojen operatiivisten
järjestelmäryhmien muodostaman rakenteen hallinnoimaa ja toteuttamaa aktiivista
Maavoimien kohdearkkitehtuurin ylläpitoa. Immateriaalinen ylläpito tapahtuu
järjestelmien ollessa verkkovarastoinnissa osana Maavoimien ylläpito- ja
tuotantojärjestelmää.
Järjestelmien tasolla reaalimaailmassa hallinta tapahtuu materiaalivuon
osalta toimitusketjuhallinnan periaatteilla (Supplay chain management), jota johdetaan SAP -järjestelmässä. Immateriaalivuota hallitaan ITIL:n mukaisilla palveluhallinnan periaatteilla. Palvleuhallinnan järjestelmänä Maavoimissa on MIRADORE -järjestelmä.
Materiaali ja immateriaali eivät ole saman muuttujan ääripäät, joten SAP:n ja
MIRADORE:n ei tarvitse olla järjestelminä toistensa kanssa rinnakkain
vertailussa. Toisin sanoin näiden kahden järjestelmän välillä ei ole tarvetta
rajapinnan muodostamiselle ja tiedonvaihdolle. SAP järjestelmällä hallitaan
materiaalin hallintaan, kuten sen elinkaareen, säilytykseen ja lähetyksiin
liittyvät asiakokonaisuudet. MIRADORE järjestelmällä hallitaan materiaalisten
suorituskykyjen tuotantoon ottaminen ja tuotannon aikainen ylläpito. Karkea
jako voidaan tehdä siten, että SAP huolehtii materiaalisen suorituskyvyn
eheydestä ja liikkeistä tuotannon tukemiseksi ja tuotannon aikana SAP
järjestelmä on passiivinen. MIRADORE on taasen aktiivinen tuotannon aikana ja
ylläpitää tuotannon tekijöitä ajantasaisena tuotannossa.
Orgaaninen ylläpidon toteuttava rakenne perustuu Maavoimien
operatiiviseen järjestelmäkeskukseen (MAAVOJK) osana Maavoimien esikunnan
organisaatiota ja joukko-osastoissa oleviin operatiivisiin järjestelmäryhmiin
(OJR). Näiden toimijoiden muodostama verkosto vastaa tuotannon päivittäisestä
ylläpidosta ja tuesta. Ylläpitotoiminnallisuus ohjelmallisten
suorituskykytekijöiden osalta toteutetaan MIRADORE:lla. Materiaalinen tuki
tuotetaan huollon toimijoiden ja kumppaneiden toimenpitein, mutta MAAVOJK
käyttää ”Logistics Controls” eli LOGCON toimivaltaa ohjata kyseisiä toimijoita
ja materiaali logistiikkaa. Ohjelmoitavien suorituskykyjen kehyksessä
MAAVOJK:lla on mahdollisuus koordinoida ja valvoa näiden valtuuksien ja
esitettyjen työkalujen turvin tuotannon ylläpitoa Maavoimissa.
Materiaalin elinkaarihallinta eli toimitusketjuhallinta?
Materiaalihallinta perustuu materiaalivaihdolle ohjelmoitavan
elektroniikan osalta. Huoltaminen tai korjaaminen perinteisessä merkityksessä
ei ole toiminnallisesti osaamisen tai resurssien kannalta mielekästä.
Materiaalinen huolto tulee organisoida osana hankintoja materiaalisena
ylivarautumisena. Olettamuksena alustaviin kokemuksiin ja muiden toimialojen
kohdalla opittuun tietoon perustuen on päädytty olettamaan, jossa 4 % rikko ja
huolto varaumaan tulee varautua ohjelmoitavan elektroniikan ylläpidossa.
Varautumismäärät rikko ja huoltotarpeita varten tarkentuvat tuotannon
täysimittaisen käynnistymisen ja kokemusten syntymisen myötä.
Materiaalinen ohjelmoitavien suorituskykyjen ylläpito perustuu kolmen
periaatteen ympärille. Ensinnä materiaalihankintojen tulee perustua
elinkaarisuunnittelun mukaisille massahankinnoille perustettavan
logistiikkalaitoksen perustamisesta alkaen vuonna 2015. Periaatteen
tarkoituksena on ylläpitää jatkuvaa hankintavalmiutta yllä puitesopimuksin ja
tarkennetuin vuosisopimuksin. Valmiudella varmistutaan hankittavan materiaalin
yhteensopivuudesta järjestelmiemme suhteen ja ohjataan hankkeita sekä muiden
alan toimijoiden kehitys ja ylläpitotoimintaan ohjelmoitavien suorituskykyjen
osalta. Toimintamalli poistaa värikkäät tuotevalikoimat ja selkeyttää
materiaalihankintoja sekä järjestelmien ylläpitoa. Toinen osa periaatetta on,
että elinkaarta tuotteilla ei pidennetä suunnitellusta. Materiaalinen kustannus
on tuotteiden ohjelmoitavien tuotteiden kohdalla pieni verrattuna
yksilökohtaiseen huolto ja ylläpitotarkasteluun. Tuotteista tulee tarkastella
massoina ja sellaisina hankkia sekä luopua.
Toinen periaate on pitää Maavoimien ohjelmoitavien suorituskykyjen
ylläpito tuotesitomattomana. Toisin sanoin, puitesopimuksia ei tule laatia
tuotekohtaisesti, vaan puitesopimuksilla kilpailutetaan toimittajat.
Sopimuksellisesti toimittajat on sidottavat tuottamaan palvelua kuvattujen
palvelukuvausten mukaisesti. Referenssiympäristö on toimittajille tarjottava
ympäristö palveluiden tuottamiseen soveltuvien ratkaisujen testaamiselle.
Kyseinen vaade syntyy teollisen maailman muutostahdista, joka on tiheämpi kuin
puitesopimusten kesto. Käytännössä riskinä on, että tuotenimi sopimuksen
mukaisesti säilyy läpi sopimuskauden, mutta tuotteen komponenteissa tapahtuu
muutoksia, jotka aiheuttavat yhteensopimattomuuksia tai muita
tietoturvariskejä.
Kolmas periaate on ylläpidon porrastaminen materiaalihallinnassa.
Porrastamisella tavoitellaan ylläpidon kustannusten hallintaa vähentämällä
muuttuvia kustannuksia sekä tarvetta suoritta inhimillistä työpanosta vaativaa
työtä järjestelmien ylläpitämiseksi. Porrastaminen tapahtuu
materiaalisijoittamisen sekä sopimushallinnan keinoin. Tavoite on ohjelmoitavien suorituskykyjen
osalta keskittää materiaalilogistinen hallinnointi ja logistiikka MILLOG
OY:lle. MILLOG toimijana vastaa keskitetystä varastoinnista ja toimittaa
materiaalin joukko-osastoihin. MILLOG tulee pitämään toisen tason keskitettyä
ylläpitovarastoa. Joukko-osastoissa pidetään yllä 1. tason puskurivarastoa,
jolla voidaan tukea joukkojen katkeamaton koulutus. Kolmas tukitaso on
virtuaalinen toimittajatuki, joka perustuu sopimuksiin. Toimittajatuki on
olemassa, kun hallitaan sopimuksellisesti materiaalin saatavuustilannetta ja
ylläpidetään tuotelistausta ajantasaisena siten, että teollisuuden muutostahti
hallitaan palvelutuotannossamme. Kokonaisuutena muutos tarkoittaa
materiaalihallinnossa muutosta oman keskitetyn varastotilannekuvan
laajentamista toimittajien varastotilanteella ja tuotannon käytössä olevalla
materiaalitilanteella. Kyse on verkostojohtamisesta, jossa oman toiminnan
tunteminen on minimi, mutta ei missään nimessä riittävä taso.
Immateriaalin elinkaarihallinta eli palveluhallinta?
Palveluhallinnan ensisijaisena tehtävänä on ennaltaehkäistä ja varmistaa palveluiden tuottamisen onnistumisen mahdollisuudet. Taoivte on varsinaisten tuotannossa olevien palveluiden hallinnan tarpeen minimoiminen. Tapahtumien ja ongelmien minimointi tuotannossa tapahtuu kehityksen ja ylläpidon kehitystoiminnallisuuden osana. Kehityksessä tavoitteena on hallita ympäröivästä maailmassa tapahtuva tekinen kehitys ja siitä aiheutuvat muutokset. Toisaalta samaisella prosessilla yhteensovitetaan suunnittelusta lähtien uudet suorituskyvyt.
Palveluhallinnassa tuotetaan taistelujärjestelmien sekä näiden ylläpitojärjestelmien valvonnan-, hallinnana- ja ylläpidon prosessit sekä työkalut näiden tehtävien hoitamiseen. Palveluhallinnan tärkein tehtävä on yhdistää ja generisoidan ylläpidon menetelmät ja välineet, mutta ennen kaikkea tukea kehitystoimintaa ja ympäristön kehityksestä johtuvaa ylläpitotyötä. Toisena tehtävänä palveluhallinnassa on tukea tuotannossa joukkotuotantoa järjestelmien käyttöön liittyvissä tapahtumissa ja onglematilanteissa. Palveluhallinnan prosessien omistajat ja vastaavat ylläpitäjät ovat paikallisella tasolla OJR:t joukko-osastoissa ja Maavoimissa valtakunnallisesti keskitetyllä tasolla MAAVOJK.
Palveluhallinnan edellä kuvatut kaksi tehtävää edellyttävät ymmärtämyksen ylläpitoa ja osallistumista toimintaan kolmessa aikaulottuvuudessa. Hallittavat aikaulottuvuudet ovat mennyt, nykyinen ja tuleva, kun asiaa yksinkertaistetaan. Monimutkaisuutta luo tarve ylläpitää ymmärrys kaikista menneistä, nykyisyyden variaatioista ja suunnitteilla olevista kehityssuunnista. Tietämys näiden olemassa olosta ja tavoitteista on tarpeen tuotannon ylläpitämiseksi ja tukemiseksi joukkotuotannossa, mutta myös poikkeusolojen tarpeita varten. Enää meillä ei ole edessä aikaa, jossa järjestelmä olisi ehyt ja yhtenäinen alusta loppuun. Tuotannossa tulemme elämään kaikkien aika-avaruuden kehitysversioiden kanssa - menneet, nykyiset ja vielä kehityksen alla olevat tulevat. Ongelma ei ole variaatioiden olemassa ole, tai niiden jatkuva muutostila, vaan toimijoiden kykenemättömyys yhteistoimintaan ja palveluiden käyttämiseen. Elämä toistaiseksi rauta-aikaa, jossa olemme omien mieltymysten vallassa ja kehitämme sekä ylläpidämme järjestelmiä fyysisen maailman ehdoilla. Näiden ehtojen hinta on liian suuri palveluhallinnalle ylläpidossa, jonka vuoksi muutos on yhteistoiminnassa organisaation sisällä, mutta myös kumppaneiden kanssa saatava kehittyvälle uralle. Kustannusten karkaaminen ei ole pakko, mutta edellyttää siirtymistä suljettujen ja itsenäisten kokonaisjärjestelmien tuottamisesta ydinliiketoiminnan tuottamiseen ja tukipalvleuiden hankkimiseen tai vastaanottamiseen palveluperiaatteen mukaisesti.
Aikaulottuuvuden lisäksi paveluhallinnan toimijoiden on ylläpidettävä yhteys verkostoon, jonka rajat ovat oman organisaation ulkopuolella. Tuloksellisen toiminnan edellytyksenä on tuntea ja ylläpitää yhteys asiakkaaseen, toimittajiin sekä kehityksen ja ylläpidon toimijoihin näiden välissä - itseensä. Yhdistämällä aika- ja toimintakenttäulottuvuus saadaan yksinkertaistetussakin kuvauksessa yhdeksän tasoinen tai soluinen kuvaus toimintaympäristöstämme ja sen ylläpitämisestä. Kyse on arkkitehtuurista ja sen hallinnasta, jolloin saadaan palveluhallinnan neljäs ja viimeinen tehtävä käsittelyyn.
Arkkitehtuurilla ohjataan verkoston toimijoita, mutta kuten edelleä esitetystä käy ilmi, niin sillä myös erityisesti luodaan ylläpidon eli palveluhallinnan vastaavien toimijoiden toimintaedellytyksiä. Palveluhallinnan toimijat ovat solmukohdassa tuotannon ja kehityksen välissä, osallistuen molempien toimintaan aktiivisesti. Tuloksena on, että palveluhallinnassa eletään samaa ilmiötä useassa todellisuudessa. Ilman yhtenäistä arkkitehtuuria ja kuvausta menneestä, olevasta ja tulevasta ei ole yhteistä käsitystä todellisuudesta järjestelmän parissa toimivilla.
TÄHÄN SE KUVA PALVELUHALLINAN TYÖKALUISTA JA NIIDEN TEHTÄVISTÄ SEKÄ AVATAAN MITEN NE RAKENNETAAN JA KUINKA NIITÄ HYÖDYNNETÄÄN YLLÄPIDOSSA JA KEHITYKSESSÄ. CI - CMDB - CMS
Immateriaalin huoltaminen järjestelmissä on ohjelmallisesti tapahtuvaa ohjelmistosuorituskyvyn huoltamista. Ylläpitotyö ohjelmoitavan ylläpidon osalta on suunniteltu toteutettavaksi etähallinnalla siten, että käyttäjä on velvollinen huolehtimaan fyysisestä laitteen tuomisesta verkkovarastoinnin piiriin, jossa ylläpitotoiminnallisuuden mahdollistetaan.
Palveluhallinnassa tuotetaan taistelujärjestelmien sekä näiden ylläpitojärjestelmien valvonnan-, hallinnana- ja ylläpidon prosessit sekä työkalut näiden tehtävien hoitamiseen. Palveluhallinnan tärkein tehtävä on yhdistää ja generisoidan ylläpidon menetelmät ja välineet, mutta ennen kaikkea tukea kehitystoimintaa ja ympäristön kehityksestä johtuvaa ylläpitotyötä. Toisena tehtävänä palveluhallinnassa on tukea tuotannossa joukkotuotantoa järjestelmien käyttöön liittyvissä tapahtumissa ja onglematilanteissa. Palveluhallinnan prosessien omistajat ja vastaavat ylläpitäjät ovat paikallisella tasolla OJR:t joukko-osastoissa ja Maavoimissa valtakunnallisesti keskitetyllä tasolla MAAVOJK.
Palveluhallinnan edellä kuvatut kaksi tehtävää edellyttävät ymmärtämyksen ylläpitoa ja osallistumista toimintaan kolmessa aikaulottuvuudessa. Hallittavat aikaulottuvuudet ovat mennyt, nykyinen ja tuleva, kun asiaa yksinkertaistetaan. Monimutkaisuutta luo tarve ylläpitää ymmärrys kaikista menneistä, nykyisyyden variaatioista ja suunnitteilla olevista kehityssuunnista. Tietämys näiden olemassa olosta ja tavoitteista on tarpeen tuotannon ylläpitämiseksi ja tukemiseksi joukkotuotannossa, mutta myös poikkeusolojen tarpeita varten. Enää meillä ei ole edessä aikaa, jossa järjestelmä olisi ehyt ja yhtenäinen alusta loppuun. Tuotannossa tulemme elämään kaikkien aika-avaruuden kehitysversioiden kanssa - menneet, nykyiset ja vielä kehityksen alla olevat tulevat. Ongelma ei ole variaatioiden olemassa ole, tai niiden jatkuva muutostila, vaan toimijoiden kykenemättömyys yhteistoimintaan ja palveluiden käyttämiseen. Elämä toistaiseksi rauta-aikaa, jossa olemme omien mieltymysten vallassa ja kehitämme sekä ylläpidämme järjestelmiä fyysisen maailman ehdoilla. Näiden ehtojen hinta on liian suuri palveluhallinnalle ylläpidossa, jonka vuoksi muutos on yhteistoiminnassa organisaation sisällä, mutta myös kumppaneiden kanssa saatava kehittyvälle uralle. Kustannusten karkaaminen ei ole pakko, mutta edellyttää siirtymistä suljettujen ja itsenäisten kokonaisjärjestelmien tuottamisesta ydinliiketoiminnan tuottamiseen ja tukipalvleuiden hankkimiseen tai vastaanottamiseen palveluperiaatteen mukaisesti.
Aikaulottuuvuden lisäksi paveluhallinnan toimijoiden on ylläpidettävä yhteys verkostoon, jonka rajat ovat oman organisaation ulkopuolella. Tuloksellisen toiminnan edellytyksenä on tuntea ja ylläpitää yhteys asiakkaaseen, toimittajiin sekä kehityksen ja ylläpidon toimijoihin näiden välissä - itseensä. Yhdistämällä aika- ja toimintakenttäulottuvuus saadaan yksinkertaistetussakin kuvauksessa yhdeksän tasoinen tai soluinen kuvaus toimintaympäristöstämme ja sen ylläpitämisestä. Kyse on arkkitehtuurista ja sen hallinnasta, jolloin saadaan palveluhallinnan neljäs ja viimeinen tehtävä käsittelyyn.
Arkkitehtuurilla ohjataan verkoston toimijoita, mutta kuten edelleä esitetystä käy ilmi, niin sillä myös erityisesti luodaan ylläpidon eli palveluhallinnan vastaavien toimijoiden toimintaedellytyksiä. Palveluhallinnan toimijat ovat solmukohdassa tuotannon ja kehityksen välissä, osallistuen molempien toimintaan aktiivisesti. Tuloksena on, että palveluhallinnassa eletään samaa ilmiötä useassa todellisuudessa. Ilman yhtenäistä arkkitehtuuria ja kuvausta menneestä, olevasta ja tulevasta ei ole yhteistä käsitystä todellisuudesta järjestelmän parissa toimivilla.
TÄHÄN SE KUVA PALVELUHALLINAN TYÖKALUISTA JA NIIDEN TEHTÄVISTÄ SEKÄ AVATAAN MITEN NE RAKENNETAAN JA KUINKA NIITÄ HYÖDYNNETÄÄN YLLÄPIDOSSA JA KEHITYKSESSÄ. CI - CMDB - CMS
Immateriaalin huoltaminen järjestelmissä on ohjelmallisesti tapahtuvaa ohjelmistosuorituskyvyn huoltamista. Ylläpitotyö ohjelmoitavan ylläpidon osalta on suunniteltu toteutettavaksi etähallinnalla siten, että käyttäjä on velvollinen huolehtimaan fyysisestä laitteen tuomisesta verkkovarastoinnin piiriin, jossa ylläpitotoiminnallisuuden mahdollistetaan.
Haasteita ylläpidossa sopimus- ja
hankintaosaaminen?
No comments:
Post a Comment